خدمات مالیاتی

خدمات مالیاتی چیست؟

یکی از فعالیت‏های مهم واحد حسابداری و مالی یک شرکت انجام امور مالیاتی است. این فعالیت‏ها شامل به‌کارگیری استانداردهای حسابداری برای تهیه صورت‏های مالی، تکمیل فرم‏های اظهارنامه مالیاتی و دادرسی مالیاتی است. مدیران بعضی از شرکت‏ها برای اجتناب از اشتباهات در تعیین مالیات و همچنین حساس بودن این موضوع، امور مالیاتی شرکت خود را به شرکت‌های خدمات مالی و مالیاتی واگذار می‌کنند. خدمات مالیاتی یک فرآیند مالی است که فرمهای اظهار نامه مالیاتی تکمیل شده و به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شوند‏، صورت‏های معاملات فصلی تهیه می‌شوند و ارسال می‌شوند و فعالیت‏های مربوط به محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و مالیات حقوق و دستمزد و در نهایت مشاوره مالیاتی انجام می‌شوند.

انواع خدمات مالیاتی :

در ادامه لازم است به‌طور مفصل به هریک از این خدمات بپردازیم:

تهیه اظهارنامه مالیاتی و نوشتن دفاتر قانونی

تمام صاحبان کسب و کار که مشمول پرداخت مالیات هستند باید در مهلت تعیین شده فرم‏های اظهار نامه مالیاتی را تکمیل کنند. آن‏ها باید این فرم‏ها همراه با اسناد مالی خود به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. دفاتر قانونی مانند دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی از جمله اسناد مالی هستند. نوشتن دفاتر قانونی باید طبق استانداردهای حسابداری باشد تا مورد تأیید سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. اگر این دفاتر به‌درستی تهیه نشوند، صاحبان کسب‌وکار مشمول جریمه می‌شوند؛ بنابراین  شرکت‏ها برای نوشتن دفاتر قانونی باید از متخصصین حسابداری یا مؤسسات ارائه دهنده خدمات مالی کمک بگیرند.

تهیه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

در هر مرحله‌ای که محصول تولید می‌شود به ارزش آن اضافه می‌شود و اگر در هر مرحله از تولید، فردی کالا یا خدمت را خریداری کند، مالیات آن را هم پرداخت می‏کند؛ بنابراین تمام مصرف کنندگان کالا و خدمات مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کنند. در واقع تمام افراد با خرید کالا و خدمات مالیات بر ارزش افزوده را می‏پردازند. صاحبان کسب و کار باید مالیات بر ارزش افزوده را در دوره‏های سه ماهه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. در غیر این صورت جریمه می‌شوند. علاوه بر این صاحبان کسب و کار در پایان هر فصل به مدت 15 روز فرصت دارند گزارشی از میزان مالیات بر ارزش افزوده پرداختی را بر مبنای خرید و فروش‏های خود، به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

دریافت گواهینامه ثبت نام ارزش افزوده

این گواهینامه به درخواست صاحبان کسب‌وکاری است که می‏خواهند مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف کنندگان دریافت کنند. برای دریافت این گواهینامه لازم است شرکت‏های متقاضی، اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سه ماهه را همراه با نامه درخواست گواهینامه به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. سازمان امور مالیاتی با بررسی مدارک و گزارش‏ها و تأیید صحت آن‏ها گواهینامه‌ای را صادر می‏کند که مدت اعتبار آن 6 ماه است. بعد از گذشت 6 ماه، درخواست کننده گواهینامه باید زمان اعتبار آن تمدید کند و اگر در تمدید گواهینامه تأخیر داشته باشند، در انجام فعالیت‏های مالی و خرید و فروش کالا و خدمات خود دچار مشکل می‎‏شود.

راهنمایی و مشاوره مالیاتی

از آنجایی که پرداخت مالیات از مسائل مالی مهم شرکت‏ها و مؤسسات است، این شرکت‏ها باید در تهیه اسناد و مدارک مالی و انجام فرآیندهای مالیاتی باید از متخصصین حسابداری، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی و مشاوران مالیاتی کمک بگیرند.

تهیه گزارش‏های فصلی

طبق قانون پرداخت مالیات مستقیم، صاحبان کسب و کارهایی که مشمول مالیات می‌شوند باید گزارشی از کلیه خریدها و فروش‏های خود در پایان هر فصل، به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. آن‏ها یک ماه پس از پایان هر فصل فرصت دارند این گزارش‏ها بدون هیچ ابهامی تحویل دهند و اگر در مهلت تعیین شده این کار را انجام ندهند، باید جریمه‌ای معادل 10 درصد خرید و فروش‏های انجام شده، پرداخت کنند. شرکت‏ها با استفاده از خدمات مالیاتی متخصصین و شرکت‌های حسابداری می‏توانند گزارشی دقیق و شفاف از معاملات خود تهیه کرده و همراه با فرمهای مربوط به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. با این کار از بروز خطا و اشتباه در محاسبه مالیات جلوگیری می‌شود و در نتیجه شرکت متحمل پرداخت هزینه‌های سنگین ناشی از جریمه‏های مالیاتی نمی‏شود.

تهیه مالیات بر حقوق پرسنل

یکی از موارد مهم در بخش کسورات لیست حقوق و دستمزد پرسنل یک شرکت، مالیات حقوق و دستمزد است. شرکت‏ها با استفاده خدمات مالیاتی متخصصین امور مالی و شرکت‌های حسابداری می‏توانند به شیوه صحیح و طبق قوانین مالیاتی، مالیات بر حقوق و دستمزد را محاسبه کرده و از حقوق کارکنان خود کسر کنند.

حضور در جلسات دفاع مالیاتی و حل اختلاف پرونده‏های مالیاتی

صاحبان کسب‌وکاری که مشمول مالیات هستند باید تمام اسناد و مدارک مالی خود به شیوه صحیح تهیه کنند و در زمان تعیین شده به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. اگر اختلافی در زمان بررسی مدارک بین شرکت و سازمان امور مالیاتی به وجود آمد، شرکت‏ها باید پیگیری و دفاع را در این موارد خاص به متخصصان امور مالی که خدمات مالیاتی را ارائه می‏دهند واگذار کنند تا از پرداخت جریمه‏های سنگین جلوگیری شود.

قرارداد خدمات مالی و مزیت آن :

یک شرکت برای دریافت خدمات مالیاتی باید از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی یا متخصصین امور مالی در خواست کنند تا قرارداد خدمات مالیاتی بسته شود. این قرار داد شامل خدمات مالیاتی است که شرکت درخواست می‏کند. مبلغ قراردادها بستگی به نوع خدمات مالیاتی دارد. بعضی از خدمات مبلغ ثابتی دارند (مانند تهیه و ارسال فرمهای مالیاتی معاملات فصلی) و مبلغ بعضی از خدمات متغیر هستند و بستگی به اسناد مالی و فاکتورهای خرید و فروش دارد (مانند پیگیری پرونده‏های مالیاتی). یکی از نکات مهمی که هنگام بستن قرارداد خدمات مالیاتی باید به آن توجه کنید آن است که از خدمات شرکت‏‏ها و متخصصینی استفاده کنید که سابقه خوبی در انجام امور مالیاتی دارند و در واقع معتبر هستند. تغییر مداوم قوانین مالیاتی باعث می‌شود شرکت‌ها نیازمند اطلاعات به‌روز در این زمینه باشند. مشاوران مالیاتی در شرکت‌های حسابداری با داشتن اطلاعات تخصصی و به‌روز مالیاتی به شرکت‏ها کمک می‌کنند تا در محاسبه و پرداخت مالیات دچار خطا نشوند. بروز هر گونه خطا در فرآیند پرداخت مالیات موجب می‌شود شرکت‏ها متحمل هزینه‏های زیادی شده و جریمه‌های سنگینی را پرداخت کنند؛ بنابراین بهره گیری از خدمات مشاوران مالیاتی راهی است تا شرکت‏ها با تهیه صحیح اسناد و مدارک مالی و محاسبه درست مالیات، از زیان‏های مالی احتمالی جلوگیری کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
11 + 20 =


4/5 (1 نظر)