خدمات مالیاتی چیست؟
یکی از فعالیتهای مهم واحد حسابداری و مالی یک شرکت انجام امور مالیاتی است. این فعالیتها شامل بهکارگیری استانداردهای حسابداری برای تهیه صورتهای مالی، تکمیل فرمهای اظهارنامه مالیاتی و دادرسی مالیاتی است. مدیران بعضی از شرکتها برای اجتناب از اشتباهات در تعیین مالیات و همچنین حساس بودن این موضوع، امور مالیاتی شرکت خود را به شرکتهای خدمات مالی و مالیاتی واگذار میکنند. خدمات مالیاتی یک فرآیند مالی است که فرمهای اظهار نامه مالیاتی تکمیل شده و به سازمان امور مالیاتی ارسال میشوند، صورتهای معاملات فصلی تهیه میشوند و ارسال میشوند و فعالیتهای مربوط به محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و مالیات حقوق و دستمزد و در نهایت مشاوره مالیاتی انجام میشوند.
انواع خدمات مالیاتی :
در ادامه لازم است بهطور مفصل به هریک از این خدمات بپردازیم:
تهیه اظهارنامه مالیاتی و نوشتن دفاتر قانونی
تمام صاحبان کسب و کار که مشمول پرداخت مالیات هستند باید در مهلت تعیین شده فرمهای اظهار نامه مالیاتی را تکمیل کنند. آنها باید این فرمها همراه با اسناد مالی خود به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. دفاتر قانونی مانند دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی از جمله اسناد مالی هستند. نوشتن دفاتر قانونی باید طبق استانداردهای حسابداری باشد تا مورد تأیید سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. اگر این دفاتر بهدرستی تهیه نشوند، صاحبان کسبوکار مشمول جریمه میشوند؛ بنابراین شرکتها برای نوشتن دفاتر قانونی باید از متخصصین حسابداری یا مؤسسات ارائه دهنده خدمات مالی کمک بگیرند.
تهیه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
در هر مرحلهای که محصول تولید میشود به ارزش آن اضافه میشود و اگر در هر مرحله از تولید، فردی کالا یا خدمت را خریداری کند، مالیات آن را هم پرداخت میکند؛ بنابراین تمام مصرف کنندگان کالا و خدمات مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت میکنند. در واقع تمام افراد با خرید کالا و خدمات مالیات بر ارزش افزوده را میپردازند. صاحبان کسب و کار باید مالیات بر ارزش افزوده را در دورههای سه ماهه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. در غیر این صورت جریمه میشوند. علاوه بر این صاحبان کسب و کار در پایان هر فصل به مدت 15 روز فرصت دارند گزارشی از میزان مالیات بر ارزش افزوده پرداختی را بر مبنای خرید و فروشهای خود، به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.
دریافت گواهینامه ثبت نام ارزش افزوده
این گواهینامه به درخواست صاحبان کسبوکاری است که میخواهند مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف کنندگان دریافت کنند. برای دریافت این گواهینامه لازم است شرکتهای متقاضی، اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سه ماهه را همراه با نامه درخواست گواهینامه به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. سازمان امور مالیاتی با بررسی مدارک و گزارشها و تأیید صحت آنها گواهینامهای را صادر میکند که مدت اعتبار آن 6 ماه است. بعد از گذشت 6 ماه، درخواست کننده گواهینامه باید زمان اعتبار آن تمدید کند و اگر در تمدید گواهینامه تأخیر داشته باشند، در انجام فعالیتهای مالی و خرید و فروش کالا و خدمات خود دچار مشکل میشود.
راهنمایی و مشاوره مالیاتی
از آنجایی که پرداخت مالیات از مسائل مالی مهم شرکتها و مؤسسات است، این شرکتها باید در تهیه اسناد و مدارک مالی و انجام فرآیندهای مالیاتی باید از متخصصین حسابداری، شرکتهای ارائه دهنده خدمات مالی و مشاوران مالیاتی کمک بگیرند.
تهیه گزارشهای فصلی
طبق قانون پرداخت مالیات مستقیم، صاحبان کسب و کارهایی که مشمول مالیات میشوند باید گزارشی از کلیه خریدها و فروشهای خود در پایان هر فصل، به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. آنها یک ماه پس از پایان هر فصل فرصت دارند این گزارشها بدون هیچ ابهامی تحویل دهند و اگر در مهلت تعیین شده این کار را انجام ندهند، باید جریمهای معادل 10 درصد خرید و فروشهای انجام شده، پرداخت کنند. شرکتها با استفاده از خدمات مالیاتی متخصصین و شرکتهای حسابداری میتوانند گزارشی دقیق و شفاف از معاملات خود تهیه کرده و همراه با فرمهای مربوط به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. با این کار از بروز خطا و اشتباه در محاسبه مالیات جلوگیری میشود و در نتیجه شرکت متحمل پرداخت هزینههای سنگین ناشی از جریمههای مالیاتی نمیشود.
تهیه مالیات بر حقوق پرسنل
یکی از موارد مهم در بخش کسورات لیست حقوق و دستمزد پرسنل یک شرکت، مالیات حقوق و دستمزد است. شرکتها با استفاده خدمات مالیاتی متخصصین امور مالی و شرکتهای حسابداری میتوانند به شیوه صحیح و طبق قوانین مالیاتی، مالیات بر حقوق و دستمزد را محاسبه کرده و از حقوق کارکنان خود کسر کنند.
حضور در جلسات دفاع مالیاتی و حل اختلاف پروندههای مالیاتی
صاحبان کسبوکاری که مشمول مالیات هستند باید تمام اسناد و مدارک مالی خود به شیوه صحیح تهیه کنند و در زمان تعیین شده به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. اگر اختلافی در زمان بررسی مدارک بین شرکت و سازمان امور مالیاتی به وجود آمد، شرکتها باید پیگیری و دفاع را در این موارد خاص به متخصصان امور مالی که خدمات مالیاتی را ارائه میدهند واگذار کنند تا از پرداخت جریمههای سنگین جلوگیری شود.
قرارداد خدمات مالی و مزیت آن :
یک شرکت برای دریافت خدمات مالیاتی باید از شرکتهای ارائه دهنده خدمات مالی یا متخصصین امور مالی در خواست کنند تا قرارداد خدمات مالیاتی بسته شود. این قرار داد شامل خدمات مالیاتی است که شرکت درخواست میکند. مبلغ قراردادها بستگی به نوع خدمات مالیاتی دارد. بعضی از خدمات مبلغ ثابتی دارند (مانند تهیه و ارسال فرمهای مالیاتی معاملات فصلی) و مبلغ بعضی از خدمات متغیر هستند و بستگی به اسناد مالی و فاکتورهای خرید و فروش دارد (مانند پیگیری پروندههای مالیاتی). یکی از نکات مهمی که هنگام بستن قرارداد خدمات مالیاتی باید به آن توجه کنید آن است که از خدمات شرکتها و متخصصینی استفاده کنید که سابقه خوبی در انجام امور مالیاتی دارند و در واقع معتبر هستند. تغییر مداوم قوانین مالیاتی باعث میشود شرکتها نیازمند اطلاعات بهروز در این زمینه باشند. مشاوران مالیاتی در شرکتهای حسابداری با داشتن اطلاعات تخصصی و بهروز مالیاتی به شرکتها کمک میکنند تا در محاسبه و پرداخت مالیات دچار خطا نشوند. بروز هر گونه خطا در فرآیند پرداخت مالیات موجب میشود شرکتها متحمل هزینههای زیادی شده و جریمههای سنگینی را پرداخت کنند؛ بنابراین بهره گیری از خدمات مشاوران مالیاتی راهی است تا شرکتها با تهیه صحیح اسناد و مدارک مالی و محاسبه درست مالیات، از زیانهای مالی احتمالی جلوگیری کنند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!