خدمات حسابرسی

خدمات حسابرسی چه نوع خدماتی است؟

قبل از پرداختن به خدمات حسابرسی بهتر است بدانیم حسابرسی چیست. حسابرسی شامل مجموعه فعالیت‏هایی می‏شود که حسابرس به بررسی اسناد و صورت‌های مالی مرتبط می‏پردازد. حسابرسان اسناد مالی یک شرکت را از لحاظ تطابق با استانداردهای حسابداری و قانونی مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورت یافتن هرگونه نقص یا مغایرت در اسناد، به مدیریت گزارش می‌دهند و اقدامات و روش‏هایی را برای رفع این نواقص پیشنهاد می‌دهند. به‌طور کلی فعالیت‏های حسابرسی به دو دسته تقسیم می‏شوند:

حسابرسی داخلی:

حسابرسی داخلی توسط حسابرسانی که در شرکت‏ها فعالیت می‏کنند، انجام می‏شود. این حسابرسان گزارش‏های مرتبط با نتایج بررسی اسناد مالی را به مدیریت عالی ارائه می‌دهند تا مدیران از این گزارش‏ها برای تهیه برنامه‏‌های مالی استفاده ‏کنند و همچنین از منابع مالی به بهترین شکل استفاده کنند. گزارش‏هایی که حسابرسان داخلی تهیه می‏کنند فقط در اختیار مدیران داخل سازمان قرار می‌گیرد.

حسابرسی خارجی:

حسابرسی خارجی توسط متخصصین حسابرسی که در شرکت‌های خدمات مالی و حسابداری فعالیت می‏کنند، انجام می‏‌شود. این حسابرسان گزارش‏های حاصل از نتایج بررسی اسناد مالی شرکت‏ها در اختیار استفاده کنندگان داخل و خارج از سازمان قرار می‌دهند. استفاده کنندگان خارجی شامل سازمان امور مالیاتی، بانک‏ها، دولت، سهامداران هستند.

خدمات حسابرسی طی چند مرحله انجام می‏شود:

  • در مرحله اول باید اسناد مالی شرکت توسط مدیران شرکت تأیید شود.
  • در مرحله دوم حسابرس با توجه به نوع فعالیت شرکت و اسناد مالی آن کار بررسی اسناد را شروع می‏کند.
  • در مرحله سوم فعالیت‏های مالی را که ریسک زیادی دارند و بر روی موقعیت مالی شرکت تأثیرگذار هستند را شناسایی می‏کنند. همچنین برخی از اقدامات و کنترل‏های داخلی را که شرکت برای کاهش این ریسک‏ها انجام داده است را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‏دهد.
  • در مرحله چهارم با توجه به نتایج بررسی ریسک‏ها و کنترل‏های داخلی بکار گرفته شده، به بررسی اقداماتی می‏‌پردازند که مدیریت برای اطمینان از صحیح بودن اسناد مالی انجام داده است.
  • در مرحله پنجم حسابرس بررسی می‏کند که آیا اسناد مالی مطابق با استانداردهای حسابداری تهیه شده اند؟ آیا اسناد مالی و صورت گردش وجوه نقد به‌طور واقعی وضعیت مالی شرکت را منعکس می‏کند؟
  • در مرحله آخر نتایج بررسی‏های خود را در قالب گزارش حسابرسی تنظیم می‏کند و در اختیار مدیران و سهامداران قرار می‏دهد. در این گزارش حسابرس نظر خود در مورد وضعیت مالی شرکت و صحت اسناد و مدارک مالی بیان می‏کند.

اهداف خدمات حسابرسی :

یکی از مهم‌ترین اهداف حسابرسی، یافتن اشتباهات در اسناد و مدارک مالی و تلاش برای جلوگیری از تکرار این اشتباهات است که باعث جلوگیری از تخلف و دریافت رشوه نیز می‏شود. در ادامه به هدف‌های مهم خدمات حسابرسی می‏پردازیم:

  • تأیید اعتبار مانده حساب‌های شرکت و اطمینان از اینکه مبالغ ثبت شده کمتر یا بیشتر از مبلغ واقعی نیستند.
  • اطمینان از ثبت دقیق و کامل تمام اطلاعات مرتبط با امور مالی و تمام خریدها و فروش‏ها
  • بررسی و تأیید مالکیت دارایی‏های متعلق به شرکت و اطمینان از ثبت تمام دیون و تعهدات شرکت در صورت‌های مالی و دفاتر قانونی
  • تأیید صحت اسناد و صورت‌های مالی از لحاظ مبالغ درج شده و همچنین از لحاظ مطابقت با استانداردهای حسابداری. این هدف از اصلی‌ترین اهداف حسابرسی می‌باشد.
  • اطمینان از ثبت صحیح تمام معاملات در اسناد مالی، صورت‌های مالی و یادداشت‏های همراه و طبقه بندی و افشاء آن‏ها.

 خدمات حسابرسی از نظر روش انجام کار به 3 دسته تقسیم می‏شوند:

1- حسابرسی مبتنی بر سند رسمی

در این نوع خدمات حسابرسی حسابرسان ابتدا اسناد و مدارک اولیه مانند سند‏ها، فاکتور‏های خرید و فروش را مورد بررسی قرار می‌دهند و در نهایت کار خود با بررسی صورت‌های مالی پایان می‌دهند. این شیوه حسابرسی فقط در کسب و کارهای کوچک انجام می‎شود.

4-حسابرسی مبتنی بر ترازنامه

در این شیوه حسابرسی، حسابرس به بررسی اقلام با اهمیت در ترازنامه می‏پردازد. در نهایت نتایج به دست آمده از این بررسی‏ها به تمام اقلام ترازنامه تعمیم داده می‏شود.

۳- حسابرسی مبتنی بر ریسک

در این روش حسابرسی، حسابرسان به بررسی عواملی که موجب افزایش ریسک، اشتباه، تخلف و تحریف در اطلاعات مالی شرکت‏ها می‎‏شوند، می‏پردازند. نتایج این بررسی‏ها به مدیران شرکت‏ها کمک می‏کنند تا شیوه‏هایی را برای کاهش ریسک، تخلف، اشتباه و تحریف به‌کارگیرند.

در پایان، با توجه به افزایش روز افزون واحدهای اقتصادی، تحولات سریع اقتصادی، پیچیده شدن امور مالی و اقتصادی، افزایش مشارکت مردم در فعالیت‏های اقتصادی و متغیر بودن قوانین مالی و حسابداری، نیاز به خدمات حسابرسی روز به‌روز افزایش می‏یابد. علاوه بر این با افزایش مؤسسات حسابرسی، متخصصین حسابرسی و مؤسسات حسابرسی باید با انجام صحیح، دقیق و سریع خدمات حسابرسی اعتبار لازم را کسب کنند، زیرا شرکت‏ها برای استفاده از خدمات حسابرسی، به دنبال شرکت‌های حسابرسی معتبر هستند.

انواع خدمات حسابرسی

 خدمات حسابرسی از نظر اهداف و موضوع مورد بررسی به 4 دسته تقسیم می‏شوند.

1-حسابرسی صورت های مالی

هدف از انجام خدمات حسابرسی صورت‌های مالی تأیید صحت صورت‌های مالی و اعتبار بخشیدن به آن است؛ بنابراین صورت‌های مالی مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت گردش وجوه نقد هم از لحاظ مبالغ درج شده و هم از لحاظ استانداردها و اصول حسابداری بکار گرفته شده،  مورد بررسی قرار می‌گیرد.

2- حسابرسی رعایت

در این نوع  خدمات حسابرسی اسناد و صورت‌های مالی با توجه به قوانین و بخشنامه‏های دولتی صادر شده، مورد بررسی قرار می‏گیرند. بررسی‏ اظهارنامه‌های مالیاتی توسط ممیزان مالیاتی و بررسی‏های قوانین مالی و بودجه شرکت‌های دولتی توسط حسابرسان دیوان محاسبات کشور از انواع حسابرسی رعایت است. به‌طور کلی حسابرسی مالیاتی، حسابرسی بیمه، حسابرسی دیوان محاسبات نمونه‏های بارز حسابرسی رعایت در ایران هستند.

3- حسابرسی عملیاتی

در این نوع خدمات حسابرسی به بررسی عملکرد بخش‏های خاصی از سازمان پرداخته می‏شود تا میزان اثربخشی، کارایی و میزان صرفه جویی‏های اقتصادی سازمان در آن بخش‏ها مورد بررسی قرار گیرد. برای انجام حسابرسی عملیاتی نیاز به استاندارد یا قانون خاصی نیست و بیشتر نیاز به اعمال نظر و قضاوت حسابرس دارد.

4- حسابرسی مدیریت

این نوع خدمات حسابرسی به بررسی کارایی و اثربخشی عملکرد مدیریت می‏پردازد؛ بنابراین در این نوع حسابرسی، موفقیت مدیر در استفاده بهینه از منابع و اجرای صحیح برنامه‏ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. گزارش‏های حسابرسی عملکرد توسط سازمان‏هایی که با سازمان مورد بررسی در ارتباط هستند و همچنین سهامداران شرکت مورد استفاده می‏گیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
9 + 30 =


4/5 (2 نظر)