بیمه بیکاری

 بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می گیرد ؟

بیمه بیکاری در واقع نوعی مقرری موقت است و از سوی سازمان تامین اجتماعی به کسانی که دارایی سابقه بیمه بیش از یک سال بوده و به صورت غیر اختیاری بیکار شده و از لیست بیمه کارفرما خارج شده اند . یعنی در واقع ترک کار آنها در لیست بیمه ارسالی رد شده باشد . رقم و مدت دریافت این مقرری به مدت زمان سابقه بیمه متقاضی به صورت مستمر دارد . توجه داشته باشید که حداکثر زمانی که فرصت دارید تا برای دریافت این مقرری اقدام کنید ، تا یک ماه پس از بیکار شدن است .

مبلغ دریافتی این مقرری به طور متوسط برای افراد مجرد به میزان 55 درصد متوسط حقوق روزانه فرد تعیین می گردد . در صورت متاهل بودن فرد به ازای هر یک از افراد تحت تکفلش به میزان 10 درصد به این مبلغ اضافه می شود که سقف مورد قبول افراد هم حداکثر تا 4 نفر است .

 بیمه بیکاری ایام کرونای جاماندگان چه زمانی پرداخت می‌شود؟

بیمه بیکاری با توجه به دستورالعمل مصوب ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا شناسایی و معرفی متقاضیان مشمول قانون کار و بیمه بیکاری توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و پرداخت مقرری بر عهده سازمان برنامه و بودجه  گذاشته شده است  که  از طریق خزانه پرداخت می شود. بر اساس گزارش موجود تاکنون مقرری به ۱/۰۵۲/۸۵۹ نفر در ۷ مرحله مربوط به بازه زمانی (اسفند ۹۸ لغایت اردیبهشت ۹۹) پرداخت شده است و لیست ۶۲/۵۱۶ نفر برای پرداخت به سازمان برنامه و بودجه جهت پرداخت مقرری ارسال شده که تا کنون پرداخت نشده است. لذا پرداخت مقرری بر اساس دستورالعمل ابلاغی تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ بر عهده سازمان برنامه و بودجه است.

پرداخت بیمه بیکاری کسانی که بیکاری آنها از ابتدای خرداد به بعد هم ادامه یافته و مدارک خود را در سامانه جامع روابط کار آپلود کرده و با درخواست آنها موافقت هم شده ، چه زمانی انجام می‌شود؟

پس از اتمام دوره پرداخت مقرری توسط سازمان برنامه و بودجه (۹۹/۲/۳۱) متقاضیان با مراجعه به دفاتر پیشخوان و اخذ نام کاربری و  گذر واژه  به سامانه جامع روابط کار زیرسامانه بیمه بیکاری مراجعه و پس از ثبت نام و تکمیل پرونده الکترونیکی، رسیدگی به پرونده آنها طبق قانون و مقررات انجام و در صورت موافقت با  مقرری آنها پرداخت می گردد. قابل ذکر است که با توجه به راه اندازی زیر سامانه بیمه بیکاری در اواخر مرداد ماه  و تاخیر در بررسی پرونده ها عمدتاً ناشی نقص مدارک متقاضیان به دلیل عدم آشنایی با نحوه ثبت نام و بارگذاری مدارک خود بوده که با بارگذاری فلوچارت و راهنمای سامانه برای متقاضیان بیمه بیکاری و کاربران استانی این مشکل مرتفع شده است .

اگر قرار بر غیرحضوری بودن ارائه مدارک در سامانه جامع روابط کار است چرا پس از اخذ موافقتها برای دریافت بیمه بیکاری، افراد باید با در دست داشتن تمامی مدارک خود به شعبه بیمه برای ارائه شماره شبا مراجعه کنند؟

با توجه به اینکه تمامی فرآیندهای بیمه بیکاری بصورت الکترونیکی انجام می شود  و قرار است در آینده میزان مراجعات به حداقل و یا کلاً حذف گردد، طبق هماهنگی های انجام شده با سازمان تامین اجتماعی قرار شده حساب پرداخت مقرری سازمان به زیرسامانه بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار لینک شود و بزودی مراجعه حضوری مقرری بگیران به شعبات حذف خواهد شد.

چرا کارگران مناطق آزاد قادر به ثبت نام برای بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار نیستند؟

در این خصوص طبق هماهنگی های بعمل آمده با مناطق آزاد ،بزودی زیرسامانه بیمه بیکاری ذیل سامانه جامع روابط کار برای سطح دسترسی کاربران مناطق ازاد همانند سرزمین اصلی تعریف می شود و مقدمات بهره برداری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از این سامانه فراهم خواهد شد، لیکن نیازمند بررسی کارشناسی بیشتر می باشد.

چرا در برخی از استانهای کشور روند بررسی مدارک بسیار طولانی است و با گذشت بیش از شصت روز از تاریخ اپلود مدارک، همچنان در مرحله بررسی توسط وزارت کار باقی مانده‌اند؟

با توجه به اینکه در یک ماه اول بهره برداری از زیرسامانه بیمه بیکاری کاربران استانها و شهرستانها اشراف کامل به فرآیند کار با سامانه نداشته و  نیازمند آموزشی لازم از زیرسامانه بودند که این امر با با بارگذاری راهنمای کاربران متقاضیان و نیز آموزش های متعدد در حال حاضر مرتفع شده و پرونده ها روزانه در کارتابل کارشناسان ادارات کار  بررسی می شود.

اگر در سامانه جامع کار، نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موافق و نظر سازمان تامین اجتماعی مخالف باشد آیا با بیمه بیکاری در نهایت موافقت می‌شود یا خیر؟

با توجه به اینکه طبق روال قبل ملاک نظر رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی بوده و هست است و چنانچه نماینده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نظر موافق و نماینده شعبه تامین اجتماعی نظر مخالف داشته باشد، پرونده به رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارجاع  تا نظر نهایی و در چارچوب قانون صادر گردد.

اعتراض به رای منفی ثبت شده در سامانه جامع روابط کار جهت دریافت بیمه بیکاری چگونه قابل انجام است؟

به منظور جلوگیری از تضییع  حقوق متقاضیان، در سامانه پیش‌بینی گردید که چنانچه  نمایندگان ادارات تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و شعب تامین اجتماعی فرد را دارای شرایط احراز برای  دریافت مقرری بیمه بیکاری  ندانند و هر دو نماینده نظر مخالف اعلام نمایند، متقاضی، این امکان فراهم شده تا متقاضی بتواند به نظر آنها اعتراض و پرونده جهت بررسی به رییس اداره  تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت بررسی مجدد ارجاع  داده شود .

2/5 (1 نظر)