ارزش افزوده

ارزش افزوده چیست ؟

ارزش افزوده یکی از مهمترین منابع درآمد دولت ها محسوب می شود. دولت ها با دریافت مالیات بر ارزش افزوده می توانند خدمات ضروری برای مردم و جامعه را به طور دقیق برنامه ریزی کنند. در این مقاله قصد داریم در این‌خصوص  و اصول مربوط به آن صحبت کنیم و تعریف درستی از این عبارت در فرآیند حسابداری داشته باشیم.

تاریخچه :

ارزش افزوده برای اولین بار طبق لایحه ای از سوی اداره مالیات در ایران در سال 1366 به مجلس شورای اسلامی برده شد. در این لایحه بررسی های لازم توسط کمیسیون اقتصادی مجلس صورت گرفت و نظرات موافق و مخالف نیز مورد بررسی قرار گرفت. پس از تصویب 6 ماه از آن بر اساس تقاضای دولت و اجرای سیاست تثبیت به دولت بازگردانده شد. در سال 1370 برای اصلاح نظام مالیات کشور بخش امور مالیاتی صندوق بین المللی این سیاست را یکی از مهمترین ارکان افزایش کارایی اعلام نمود. پژوهش گسترده ای در زمینه مالیات صورت گرفت به طوری که اصلاحات اساسی در سیستم مالیاتی برای انواع معافیت ها و عوارض ها در نظر گرفته شد. سیستم مالیاتی می تواند سطح مشخصی از درآمد کشور باشد.

تعریف ارزش افزوده : 

ارزش افزوده به ارزشی گفته می شود که در فرآیند تولید  یک محصول به مواد اولیه محصول و یا کالای واسطه ای اضافه می شود. در نظر داشته باشید که این مورد فقط مربوط به کالا نمی شود و به کل فرایند تولید ارتباط دارد.

این موضوع در واقع افزایش ارزش پولی کالا یا خدمات است. وقتی کالا از هر مرحله از تولید میگذرد مبلغی به عنوان ارزش افزوده به آن اضافه می شود. اگر بخواهیم میزان دقیق مالیات را محاسبه کنیم اختلاف بین قیمت محصول تولید شده با جمع ارش مواد اولیه همان محصول خواهد بود.

مالیات بر ارزش افزوده :

این نوع از مالیات بر طبق مصوب ماده 3 قانون مالیات توسط سازمان مالیاتی کشور بررسی و تعریف شده است. البته که تعاریف مختلفی برای آن دیده می شود. به زبانی ساده مالیات مذکور در واقع به مالیات غیر مستقیم گفته می شود که در یک دوره مشخص برای تفاوت بین ارزش کالا، خدمات عرضه شده و خدمات خریداری در نظر گفته می شود. دقت شود که این تعریف مربوط به فرآیند تولید است و ربطی به کالای خاص ندارد. این نوع از مالیات در واقع یک نوع مالیات عمودی محسوب می شود و برای همه کالاها در نظر گرفته می شود. مالیات اغلب به صورت چند مرحله ای و بر اساس ارزش کالاهای تولید شده و یا خدمات ارائه شده که در طول دوره ای صورت می گیرد در نظر گرفته می شود.

این مالیات از مشتری در طول فرآیند تولید، خدماتی که پس از تولید وجود دارد و موقعیت فروش اخذ می شود. در واقع مصرف کننده می بایست در زمان خرید به مالیات توجه نماید و جمع آوری آن توسط فروشندگان صورت می گیرد و در نهایت به سازمان امور مالیاتی ارائه خواهد شد.

زنجیره مالیات مربوط به بخش واردات، توزیع و مصرف است و وظیفه مصرف کننده است که پرداخت نماید. مالیات ربطی به تولیدکننده ندارد. در واقع تولید کننده مالیاتی در ازای خرید مواد اولیه را از خریدار دریافت کرده و سهم دولت را پرداخت می کند.

رسیدگی مالیاتی :

ارزش افزوده نیاز به رسیدگی دارد و به این منظور می بایست یک سری مدارک تنظیم شود:

تراز آزمایشی می بایست در سطح کل با حداقل 4 ستون تنظیم شود. تراز آزمایشی به صورت تفصیلی و برای دوره های بهار، تابستان، پاییز و زمستان در نظر گرفته می شود. نیاز به تراز آزمایشی در سطح کل و به صورت سالانه قبل و بعد از حساب های موقت خواهد بود. می بایست حساب درآمدهای عملیاتی اعم از خدمات و فروش و غیر عملیاتی برای هر 4 فصل سال مورد ارزیابی قرار بگیرد. گردش حساب مالیات بر ارزش افزوده برای هر 4 فصل سال مورد نیاز است.

فاکتور رسمی فروش برای هر 4 فصل سال مورد رسیدگی قرار می گیرد و نیاز به تصویر اول و آخر فاکتور است. این موضوع در حسابداری شرکت های بازرگانی و تولیدی اهمیت زیادی دارد.

نیاز به تصویر وضعیت های ارسالی برای شرکت های پیمانکاری است. همینطور تصویر صورتحساب خرید برای ایجاد اعتبار مالیات برای هر شرکت نیز می بایست لحاظ شود.

از کلیه اوراق سبز گمرکی و سایر مدارک مربوط به ایجاد اعتبار مالیاتی می بایست تصویربرداری صورت بگیرد. همینطور تصاویر اسناد فروش دارایی ها به صورت جدول شده نیز از اصول بررسی این نوع از مالیات در روند حسابداری شرکتی است.

مالیات بر اساس گردش حساب سود و زیان انباشته، گردش حساب تعدیلات، گردش موجودی مواد و همینطور محاسبات قیمت تمام شده در مورد کالاهای تولید در نظر گرفته می شود.

الزامات خریدار در ارزش افزوده : 

ارزش افزوده برای خریدار طبق قوانین مالیاتی بررسی می شود. خریدار می بایست در ابتدا فاکتور رسمی طبق الزامات و استاندارد سازمان امور مالیاتی را تکمیل نماید. در این فاکتور اطلاعات کامل خریدار و فروشنده بر اساس نام شرکت و شماره سریال و شماره اقتصادی و همینطور کد ملی خریدار و فروشنده قید شده است. نیاز به دریافت گواهی مالیاتی است که در مورد تامین کننده کالا و خدمات بوده و می بایست دارای اعتبار تاریخی مخصوصی باشد. نیاز است که نام مودی، شماره اقتصادی، شناسه ملی و همینطور اطلاعات مورد تأمین کالا و خدمات مشخص شده و مطابقت داشته باشد. همینطور پس از اطمینان از اطلاعات موجود نیاز است که ارزش افزوده پرداختی در بخش پیش پرداخت باقی بماند و در نهایت نیاز به کپی فاکتور و مدارک اعتبار کالا بوده و البته که مستندات شرکت می بایست بایگانی شود.

در راستای محاسبات حسابداری مالیاتی شرایطی برای اعتراض نیز وجود دارد و مطالبات مالیاتی در این زمینه بررسی می شود. البته که سطح اعتراض بر اساس اختلاف بودجه ای در نظر گرفته می شود. جزئیاتی که در مینه اعتراض وجود دارد توسط نیروی متخصص شرکت به فرد ارائه می شود و البته که ابلاغ اوراق مطالبات اعتراض کتبی خود مربوط به اداره امور مالیاتی است و می تواند کمی زمانبر در نظر گرفته شود تا تایید نهایی صورت بگیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
23 ⁄ 1 =


0/5 (0 نظر)